Saturday 28 February 2015

Istimewa ukhuwah

Dier tu kawan kiter, jumpa pertama kalinya di..{sini} dan {sana}...

Kadang kala dalam pertemuan pertama kita ngan seseorang, kita tak bleh agak, dan tak terjangkau dek akal terbatas tentang hikmahnya Allah pertemukan kita dengan seseorang. Inilah agaknya usul penerimaan universal yang menyatakan bahawa kehidupan di dunia ini penuh dengan misteri dan pancaroba. Pada permulaan terjadinya sesuatu, neuron susah untuk memikirkan apalah hikmah disebalik ianya berlaku? apa lah pula agenda kehidupan seterusnya dengan sebab kejadian ini?  Hanya Allah yang Maha Kuasa mengetahui segenap rahsia di alam ini. Dia jua lah yang Maha Bijaksana mengatur kehidupan hamba-Nya. Allah jualah yang Maha Tahu tentang sebab musabab dan kewujudan sesuatu dalam hidup setiap hamba ciptaan-Nya.

Subhanallah, diri bersyukur kerana telah dipertemukan dengan hamba Allah istimewa yang kemahiran bicaranya amatlah terkesan untuk mempengaruhi gaya hidup Cikno. Pada mulanya tak bleh nak perasan, tapi bila lately banyak hal yang jadi, mulalah perasan yang kata2 nasihat hamba2 Allah terdekat ni banyak kebenarannnya. Terkadang tanpa mereka sedari, idea dan buah fikiran mereka telah menyediakan wacana pemikiran berguna untuk diadaptasi dalam merungkai hal kerisauan diri. Banyak kali terjadi yang percakapan hamba Allah terdekat ini semacam speculasi, tapi tanpa disedari, ianya sememangnya punyai agenda tersendiri dan bersesuaian plak bagi mengatasi kebimbangan yang membelenggu. Agaknya hamba-Allah yang menuturkan kata2 tu pun tak perasan yang dier sebenarnya telah membantu selesaikan masalah hidup orang lain. Beruntung pada sesiapa yang sentiasa berpesan2 pada kebenaran. Dapat double pahala, mungkin jugak lebih dari itu, bersebab dari usahanya yang tak pernah jemu dalam memberi impak positif dalam hidup orang disekelilingnya.

Inilah keistimewaan ukhuwah!! Mewangi sentiasa. Dapat mengundang kegembiraan dan menjadi sumber inspirasi bersama. Pada masa yang tertentu, diri menyedari yang ader Kuasa Agung yang sentiasa memerhati dan mengamati setiap gerak-tindakan diri. Subhanallah, dengan Rahmat-Nya  diperbetulkan kealpaan diri melalui lontaran idea dan ilham hamba-Nya yang lain yang dekat dalam hidup kita. Hamba Allah ni plak mungkin tak pernah terfikir yang dia adalah agen pemutih yang bertindak secara berkesan sebagai agen motivasi dengan tauliah tidak langsung dengan berkongsian idea yang mungkin boleh mendorong orang lain tersedar dari kealpaan diri. .. 

Alhamdulillah, cikno diberkati dengan segerombolan agen pemutihan yang amat terpengaruh dalam menyediakan aura  positif dalam hidup cikno. Ilham dan ideanya mendorong cikno berfikir lebih serious tentang makna kehidupan. Didoakan semoga segala idea dan nasihat dari agen2 putih ni diberi ganjaran berganda disisi Allah. Di kira sebagai amalan ibadah syafaat buatnya di dunia wal akhirat. InsyaAllah, Moga Allah permudahkan urusan dunianya, dikurniakan rezeki yang luas untuknya sekeluarga. Moga dirinya sekeluarga diberi kekuatan istiqamah dalam kebaikan dan mendapat Rahmat Allah selamanya demi mencapai kebahagian hidup di dunia jua di akhirat sana. Ameen.

Didoakan buat diri, moga kehadiran agen2 pemutih yang berbeza pengalaman dan pengamatan tersendiri ini tidak disia2kan begitu sahaja. Ku hargai kehadiran mereka! Moga ukhuwah bertaut hingga ke Syurga. InsyaAllah. 

Wassalam.

Hanya yang positif untuk 21 hari, dan selamanya . InsyaAllah


Mencipta kejayaan bukan kerja mudah. Hanya yang bersabar mampu mengharungi segala liku2 dan cabaran dalam meraih kecemerlangan. Namun mission ni tidak mustahil sama sekali. Besar atau kecik kejayaan yang di capai bergantung pada motivasi individu. Setiap dari kita der keunikan tersendiri. Maka di sebalik kejayaan individu itu, ianya adalah hasil dari ketekunannya dalam mengasah bakat, potensi dan keunikan diri individu itu sendiri.

Setiap yang lahir ke dunia ini telah dilengkapi dengan bakat/ potensi diri yang unik selari dengan program hidupnya. Sedari 4 bulan di kandungan program hidup telahpun diaturkan untuk kita. Tinggal lagi keupayaan kita dalam memupuk dan mendidik diri dengan sabar utk menghalakan segenap energy yang ader utk pembangunan diri ke arah mencapai kecemerlangan dan mencapai bahagia sebenar. Demi meraih kebahagian sebenar, kita sedar yang kita perlu menjalani kehidupan mengikut kemampuan kognitif kita sendiri.  Menyedari potensi diri tidak boleh dilakukan oleh orang lain, tapi kesedaran kendiri akan menyerlahkan daya potensi diri sebenar.

Aper yang perlu dilakukan adalah memastikan "dopamine" menguasai sistem pemikiran kita. Hanya pada ketika dopamine menguasai kotak pemikiran kita, kita mampu melihat semua perkara dengan fikiran positif. Dopamine mempunyai 2 fungsi. Ianyanya bukan hanya membuat kita gembira dan bahagia, tapi juga seperti suis utama dalam otak yang mampu meransang segala aktiviti di pusat pembelajaran dalam otak. Hanya pabila "learning center" otak kita bersedia, pemikiran kita mula menunjuk jalan untuk kita melihat dan menyesuaikan diri dengan dunia dengan cara yang lebih kreatif dan innovatif.

Rupanya der cara mudah nak melatih otak supaya sokmo2 positif!  Dengan hanya korbankan sedikit dari waktu harian kita, kaedah ini direalisasikan dalam waktu 2-3 minit masa sahaja selama  21-hari berturut2. Ianya cam kita berusaha keras utk meyambung 'wiring' baru dalam otak kita. Per naik umah baru gak ler, wiring bleh jana kuasa letrik utk keseluruhan umah. Ini membolehkan  kita pasang segala macam peralatan umah, per TV, mesin basuh, radio, komputer, etc. yang sebelumnya kita tak bleh sbb ke-tiadaan kuasa dalam umah!! Kuasa letrik tu menjana kehidupan lebih baik dalam umah, sejuk sbb leh pasang aircond; kenyang leh masak sedap...etc.  

Samalah halnya dengan otak, re-wiring otak akan memastikan aktiviti otak kita bleh dikerah guna pada tahap ianya berfungsi sempurna menggapai takat potensi yang tertinggi kita bleh capai. Ini membuatkan sesorang itu lebih cemerlang dalam hidupnya dan lebih bahagia dengan kebolehan dirinya..Subhanallah..

Rutin nak re-wiring otak dalam masa 21 hari berturut2:
--> Pada setiap hari, rekodkan 3 aktiviti baru yang membahagiakan yang dilakukan pada hari tersebut. Dengan itu, kita telah merekod punca kebahagiaan kita pada hari tersebut, dan otak kita automatik semakin kuat memberi dorongan dan meyakinkan yang kita bleh mengulangi kebahagiaan yang sama pada hari2 yang berikutnya, Bahkan mungkin kebahagiaan berganda  sekiranya kita tangani sesuatu hal/ perkara itu secara lebih kreatif atau cara baru. InsyaAllah, berkat kesabaran, kita akan dapati pada penghujung 21 hari, otak mula terasuh untuk scan hari2 yang dilalui pada perkara positif terlebih dahulu, bukannya pada perkara negatif yang meruntun jiwa lara. Fokus otak mula terdidik untuk mengarahkan 'spotlight' nya  pada pengalaman dan gambaran positif yang mampu membahagiakan hari2 kehidupan yang dilalui. 


--> Pada setiap hari, lakukan audit kehidupan sendiri dengan melusuri pengalaman diri selama 24 jam hidup pada hari tersebut. Response pada pengalaman positif yang kita alami itu dengan menulis journal ringkas tentangnya. Aktiviti ini memberitahu otak bahawa 'event' ini amat penting menyebabkan kita amat bahagia dan gembira pada 24 jam yang lepas. 

--> Pada setiap hari, lakukan meditasi secara konsisten untuk meningkatkan daya fokus. Alhamdulillah, solat 5 waktu pada waktu yang ditentu dalam 24 jam kehidupan harian kita adalah kaedah terbaik untuk meningkatkan daya konsentrasi dan fokus otak kita. Solat dapat mengelakkan diri dari gejala ADHD ( stands for Attention deficit/ hyperactivity disorder). Gelaja ini amat membahayakan kerana ADHD membantutkan perkembangan potensi diri dan mencantas kebahagiaan peribadi. Ini kerana ADHD merangkumi dari hal diri menjadi hanyut tah ke mana, terasa dok ber-angan tak sudah ( very dreamy or unable to pay attention) hinggalah pada tahap diri terasa terlampau sibuk (always on the go or hyperactive). InsyaAllah, gejalah ADHD ni dapat kita atasi dengan kelakuan dalam solat kita. Setelah mendapat rehat seketika, otak kembali bertenaga dan dapat meningkatkan fungsinya utk mengendalikan segala macam beban tugasan harian dengan cara yang lebih bersemangat. Rehatnya otak ketika ritual solat seolah re-charge kuasa otak pada tahap maksimum utk bantu kita lebih fokus dalam melakukan satu-satu tugasan yang sedang dilakukan, dan seterusnya tanpa sedar, dipenghujung hari kita telahpun menyiapkan segala tugasan yang perlu kita habiskan pada hari tersebut dalam keadaan kita bahagia dan gembira. 

--> Pada setiap kegiatan dalam hari2 yang dilalui, Ikhaskan dan niatkan segala aktiviti dan kegiatan harian  hanya kerana Allah. Mulakan dengan kalimah Bismillah... pada setiap permulaan usaha. InsyaAllah keberkatan yang dicari menjadi penyuluh kepada pembangunan keupayaan diri  untuk terus mencipta kejayaan lebih cemerlang dan berbahagia menjalani hidup dipayungi Rahmat-Nya sentiasa. Ganjaran terbaik atas segala usaha kita hanya datang dari-Nya. Moga berbahagia selamanya.. Aminnn..

Wassalam.

Friday 27 February 2015

Adil dalam agihan, Kisah timun tawar dan anggur manis.



Original: Dari TED talk oleh primatologist, ethologist dan professor of primate behaviour dari Emory University; Frans de Waal. 


Kisahnya 2 ekor monyet dijadikan ekperimen oleh saintis. Analisis ini berkait untuk mengkaji cara fikir makhluk kebiasaannya menjalani hidup secara bermasyarakat dan berkelompok. Sama rata dan keadilan sosial menjadi faktor utama demi kesejahteraan dan keharmonian hidup bermasyarakat.  Kritikal dalam kesefahaman sejagat dan minda makhluk yang bersosial ini adalah kecenderungannya untuk menaakul berdasarkan keadilan sosial. Analisis kebiasaannya dilakukan secara perbandingan antara usaha dan ganjaran menurut pandangan sosialnya dalam hidup bermasyarakat. Ini bermakna kehidupan makhluk bersosial membuka peluang kepada peningkatan kendiri dan keadaan yang lebih baik (continuous improvement)  kerana berdasarkan ilmu dan pengalaman berbeza, seseorang mampu meningkat daya maju dirinya dengan melibatkan diri dan menyibukkan fikirannya untuk mencari jalan penyelesaian terbaik menurut lense keadilan demi kebaikan hidupnya serta orang lain dengan mengambil kira nilai serta kedudukan sosialnya dalam masyarakat. Reaksi negatif mungkin berlaku sekiranya anggapan sosial seseorang tidak dipenuhi secara adil.  

Ekperimen ini menunjukkan makhluk bersosial seperti monyet capuchin koko (Cebus apella, namer saintifiknya) mempunyai satu kesamaan dengan kita, khalifah bumi. Iaitu menjalani hidup berdasarkan kecenderungan dan keupayaan berfikir mengikut nilaian keadilan sejagat. Kualiti dan kecenderungan ini merupakan asas terpenting dalam mencorak kehidupan bermasyarakat yang sejahtera dan harmoni. Nak senang cerita kita buh nama kat wakil2 ujikaji kita dalam sangkar tu. Katakanlah, yang sebelah kiri tu, si Paul dan berjiran dengannya adalah si Mike. Name kebiasaan untuk makhluk tu la..dan kebiasaan jugaklah di sebelah kiri selalu dikaitkan dengan nasib kurang baik. Hal ini jugak lah buat kita selesa utk berpaut kemas pada anjuran Rasulullah S.A. W yang mengajar umatnya supaya sentiasa muliakan dan mulakan sesuatu yang KANAN!! Berbalik kita kat ekperimen kita tadi, sian si Paul dan Mike dok nunggu tu. 

Corak pemikiran si Paul ni sebenarnya memberi pengajaran kepada khalifah pentadbir bumi yang usaha dalam menegakkan keadilan adalah resepi utama dalam pembangunan masyarakat harmoni dan sejahtera. Ini kerana anggota masyarakat adalah makhluk yang berfikir, fitrahnya khalifah bumi berfikir atas dasar adil untuk dirinya, keluarganya, masyarakatnya, dan semuanya lah yang der kaitan dengan hidupnya dan kesejahteraannya. Maka, keruntuhan pada menegakkan sistem yang adil sejagat menjadi punca kepada tindakbalas dan unsur2 negatif yang dimulakan dari individu atau segolongan ahli masyarakat yang dirasakan tertindas. Tindakbalas individu dalam masyarakat menunjukkan yang setiap individu menjalani hidup atau sekurangnya cuba menikmati kehidupan mengikut acuan pemikirannya. Ini semestinya sangat unik kalau nak dibandingkan secara individu. Apa yang amat pasti, definisi keadilan pada setiap individu memberi impak besar dalam membentuk ritual kemasyarakatan setempat. Ketika mana masyarakat boleh bertoleransi dengan kecapaian keadilan dalam hidupnya, masyarakat hidup dalam keadaan harmoni dan bahagia berkongsi ruang dan sumber yang didapati. Tetapi, amat dukacita kiranya elemen adil tidak sepenuhnya dirai dan dibajai dalam kehidupan bermasyarakat.  Ketidakadilan ini akan membangkitkan fikiran negatif pada individu yang tertindas. Dan ini mengundang pada permulaan bibit perpecahan dalam aturan sistem sosial masyarakat yang sempurna. 

Tidak adil dalam pembahagian sumber yang ada akan mengundang reaksi negatif yang boleh memecahbelahkan kesatuan masyarakat. Allah Maha Tahu tentang khalifah lantikan-Nya, maka dianugerah akal fikiran untuk khalifah bumi sebagai makhluk sosial yang mentadbir bumi. Akal fikiran ini memberi kemampuan luarbiasa dalam memikirkan tentang alternatif yang mungkin  dalam menangani kes-kes ketidakadilan dalam masyarakat. Akal juga mampu menaakul tahap toleransi yang sepadan dengan persekitaran dan kehidupan sosial yang dijalani. Makanan akal pula adalah ilmu pengetahuan. Manusia diangkat sebagai khalifah kerana kualiti pemikirannya yang berdasarkan ilmu sebagai panduan sempurna dari Penciptanya yang Haq. 

Eksperimen ini menunjukkan yang spesis si Paul and si Mike ini dianugerahkan fikiran serupa dengan kualiti seorang khalifah. Spesis ini mampu menganalis persekitarannya dan cuba memaksa sedaya upaya untuk membentuk keadaannya mengikut sangkaan analisisnya. Oleh kerana penaakulannya didasarkan atas nilai keadilan sejagat dan sama rata dalam kehidupan bersosial (i.e. kehidupan bermasyarakat), kenyataan yang diterima si Paul pada mendapat timun setiap kali menggunakan kaedah yang serupa dengan ahli masyarakat yang lain, sama sekali tidak boleh terimanya!! INI SAMA SEKALI TIDAK ADIL! katanya si Paul. Eksperimen ini menunjukkan si Paul yang diuji keupayaan analisisnya telah menunjukkan tindakbalas/ reaksi tidak senang dan mula memikirkan reaksi alternatif bagi membolehkan sangkaan dalam analisisnya berlaku!!  Makin aktif neuron otak memikirkan cara.

Kecenderungan berfikir dan cuba mengubah keadaan supaya memihak mengikut penaakulannya membayangkan keupayaannya dalam melakukan analisis secara sistematik; omputih term kan ini sebagai ability to predict cause and effect: maksudnya penaakulan yang boleh menilai kalu wat gini jadinya cenggini. si Paul dan si Mike tu tahu (tahu=pengetahuan; known=knowledge) yang seketul batu kecik dalam sangkarnya itu adalah barang pertukaran yang dier perlu bagi kat saintis untuk mendapatkan ganjaran. Hidup aman dan harmoni kerana undang2 yang sama telah termaktub pada setiap individu. Maknanya, 2-2 tahu yang sesapa memiliki seketul batu ajaib tu akan mendapat ganjaran sekiranya dier berikan batu ajaib tu kepada saintis diluar sangkar, seseorang yang der kuasa menentukan ganjaran pada si monyet2 dalam sangkar. Analisis berikutnya banyak membaca tentang corak pemikiran si Paul yang aktif dalam menggunakan fikirannya; manakala si Mike sangat pasif malahah mungkin langsung tidak perlu memerah otaknya kerana dia dalam keadaan yang cukup selesa.

Kita tengok per jadi..pada percubaan pertama, si Paul mulakan usaha dan ritual nak dapatkan ganjaran. Kita tengok yang si Paul berpuas hati kerana dapat menukarkan batu ajaibnya dengan timun, padanya ganjaran didapati hasil dari praktik ilmu yang betul. Pada analisis Paul, si Mike jugak akan dapat timun bagi urusan tukar menukar untuk pertama kalinya, itupun sekiranya bilangan  urusniaga menjadi syarat! (hehe..pandai arithmetic gak si Paul nih).. manakala pada pemikiran alternatif, si Paul mungkin bleh terima kiranya si Mike mendapat anggur pada urusniaga pertamanya kerana kedudukan mangkuk terdekat dengan sangkar memasing mungkin menjadi kriteria pertaruhan ganjaran tersebut (Psiko si Paul ni, cuba nak analisis fikiran saintis plak dah).  

Dalam perkiraan si Paul, analisis tentang corak agihan ganjaran yang didapati olehnya dan rakannya adalah berdasarkan kiraan urusniaga dengan saintis (pabila diberi peluang memiliki batu ajaib tu..) dan analisanya tentang kedudukan mangkuk timun dan anggur didepannya (persekitarannya). Kedua-duanya adalah element yang bukan dalam urusan si Paul (non-controllable conditions). Dengan asas dalam analisis pertamanya (didasarkan pada uncontrollable factors), ternyata! si Paul kurang sabar nak menunggu giliran mendapat batu ajaib untuk ritual kali ke-2! terkuit2 tangannya kuar nak dapatkan batu ajaib tu, besarlah harapannya agar urusniaganya kali ini membolehkan dier makan sesuatu yang lebih yummy, dan manis dalam bekas sebelah sana tuu..

Dengan kepercayaan kuat pada kebolehannya mengendalikan persekitarannya.. si Paul percaya pada analisis awalnya yang pada kiraannya urusniaga keduanya memungkinkan dirinya untuk menikmati anggur yang manis! dan bukannya timun tawar tu lagi! Tapi ternyata perkiraannya silap! Aishhh!! Timun lagi???!! betul ker?! raser skit kot der manis per anggur!!. Aiisey!! tak cam per dijangka!! si Paul terus bertindak melangkaui batas sabar, tidak puas hati! Toing!! amik timun tawar nih!! Tindakan itu seolah untuk memaksa untuk membolehkan hasil urusniaganya menjadi seperti mana yang diduga dalam analisis keadilan sosial terhadap persekitaran masyarakat yang dilaluinya. Ekperimen asal menyatakan yang si Paul tunjuk perasaan sebab berlaku ketidakadilan. Serasanyer, si Paul tu bukan kaki dengki dengan rakannya, manalah mungkin kita nak kata hewan tu der sifat mazmumah plak kan..sedangkan manusia jer yang diuji dengan sikap tu..hewan tu kan wujud utk mengajar manusia nilai kehidupan..imbau semula kisah gagak hitam mengajar Qabil tanam mayat adiknya, si Habil. Shreettt..brek sebelum masuk chapter baru!! ..Tukar perenggan lah yer, kita..

Kalu diikutkan naluri bersih si Paul, keadilan dalam agihan ganjaran adalah tauladan untuk kita, bukannya kualiti mazmumah yang takder kena mengena langsung dengan dier. Oleh itu, si Paul yang polos sememang cuba nak tegakkan per yang betul untuk dirinya berdasarkan analisis sosial yang adil dengan mengambilkira persekitaran hidupnya.  Maka, sehabis daya si Paul cuba untuk menegakkan sangkaan analisisnya. Baginya, menurut persangkaan analisis yang bersandarkan undang2 keadilan, sekiranya wujud 2 ganjaran berbeza, usaha yang sama sepatutnya diganjarkan mengikut  sistem penggiliran; pada kiraannya timun-anggur untuk Paul dan anggur-timun untuk Mike!!  Itulah definisi adil pada perkiraannya.

Selepas urusniaga kedua, Paul mula bertindak lebih agressif bagi membuktikan kebenaran sistem menurut perkiraan asas analisisnya. Menariknya, reaksi dimulakan dengan menilai segala kemungkinan dalam kawalannya. si Paul response dengan menilai keupayaan dirinya; faktor dalaman yang boleh diubah untuk memaksa saintis melakukan sesuatu yang sepadan dengan penilaiannya, si Paul akan bertenang sekiranya itu yang terjadi. Maka, buah fikiran baru diperlukan untuk mengubah persepsi saintis supaya selari dengan perkiraan si Paul. Pertamanya, si Paul cuba menguji kalau2 barang pertukaran untuk ganjaran tu ada masalah dan perlu diperbaiki. Kettummp!! dibantainya dinding sangkar. Boleh jadi, monyet tu pikir saintis tu mamai atau termengantuk kot! batu sama  besar, sama nilai, serupa 100% lah jawabnya! cuma lain tangan jer!!  bila nak dicagarkan utk dapatkan buah anggur, dier tersalah dok gagau mangkuk timun selamanya utk si Paul yang berang!! Dengan mengadakan intervensi yang dalam kawalannya, si Paul berharap agar saintis mamai ni tersedar dan hadiahkan dier anggur plak kali ni! ..hey!! saintis mamai!! bangun!! tengok ni!! ni barang sama nilainya untuk ditukarkan dengan anggur yang manis tu!! Memang tidak adil, sbb si Mike pun guna barang yang sama, nilai yang sama bleh plak ditukarkan dengan anggur yang manis!!  Mungkin jugak dihentaknya batu  ke dinding sebab dier takbleh nak hentak kepala saintis yang tak faham2 tentang kehendaknya. Mungkin jugak!..Aish!! kalu gini kesnya, orang lain wat salah yang selainnya plak  jadi mangsa pelepas geram.. 

Kesimpulannya, keruntuhan dalam sistem keadilan dalam masyarakat makhluk yang berkeupayaan berfikir, akan berkemungkinan huru-hara dalam pentadbiran masyarakat. Keupayaan dalam menentukan titik keadilan yang saksama dalam pengagihan sumber dalam masyarakat menjadi tonggak kesejahteraan masyarakat. Kebiasaan kesempurnaan pencapaian keadilan sosial bermula dengan individu berlaku adil dengan diri sendiri, bersosial secara sihat dalam keluarga dan seterusnya melebarkan tradisi keadilan sosial dalam pergaulan masyarakat keseluruhanya. Kalaulah si Paul tahu berfikiran adil, kita khalifah lebih tahu akan toleransi keadilan sosial bukan hanya bergantung kepada persekitran semata tetapi sikap toleransi antara kemahuan dan keperluan sebagai insan kamil. Ini kerana keadilan saksama mungkin tidak didapati di dunia yang pentadbirannya terserah pada khalifah bumi, tapi keadilan sebenar akan terserlah di akhirat sana, kerana tadbirannya diteraju oleh Maaliki yaumiddeen.... Allahu 'allam. 

Terima kasih layan ceritera Paul dan Mike! Mohon maaf sebabnya penulisan tak logikal dan kesinambungan (coherency) tunggang terbalik per kapal pecah, jap2 kisah video, jap2 masuk khutbah dan nasihat, ke depan skit pasal si Paul dan Mike plak.. mode khutbah lagi.. macam2 tak der corak systematik..agak pening..;-)) Isi pentingnya, ilmu dan etika yang bersandar wahyu membawa pada keputusan yang adil demi kemaslahatan hidup kita dalam bermasyarakat. Kerana itulah kualiti yang membezakan kita dengan makhluk Allah yang selainnya. Mereka wujud bersama2 kita kerana Allah mewahyukan pada mereka supaya jadi sumber inspirasi serta tauladan, makanan dan tunggangan bagi manusia. Semuanya utk kita lebih dekat dengan-Nya. Wassalam.






Thursday 26 February 2015

Ilmu dan Amal

Jazakallah Yaa Abg Yoo..

Cikno belajar sesuatu dari mesej Whataps Abg Yoo. Muhasabah terbaik untuk orang2 yang der peluang jadi penuntut ilmu ni. 

Nabi S.A.W riwayat Al-Imam Ibnu 'Asaakir Rahimahullah daripada Sayyidina Anas RA:

"Orang yang paling menyesal pada hari kiamat adalah org yg ada peluang menuntut ilmu di dunia namun dia tidak mengambil kesempatan menuntutnya; dan orang yg mengajar sesuatu ilmu namun yg mengambil manfaat dengan ilmunya itu adalah org lain yg mendengarnya dan bukan dirinya".


Hadis ini menggalakkan Muslim supaya menggunakan segala kesempatan hidup di dunia untuk mempelajari ilmu pengetahuan berguna kepada kehidupan keagamaan dan keduniaannya. Dengan bersandarkan ilmu pengetahuan yang betul, segala amalan dan ibadah dilakukan dengan betul. Tanpa sandaran ilmu yang benar, seseorang boleh terjerumus  ke arah melakukan amalan yang bida'ah dan menyebabkan kekeliruan yang merosakkan agamanya. 

Disamping itu ilmu pengetahuan boleh membuka ufuk pemikiran dan kesedaran yang mendalam dan keinsafan yang akan menguatkan keyakinan dan tauhidnya terhadap Allah s.w.t., dan dengan demikian akan meningkatkan darjatnya disisi Allah di hari Kiamat kelak. 

Hadis ini juga menggariskan satu panduan penting bahawa tujuan belajar ialah beramal. Maka nilaian ilmu bagi seseorang pelajar sebagai penuntut ilmu atau seseorang guru sebagai orang yang berilmu adalah didasarkan pada amalnya yang berpandukan tingkat ilmu yang dimiliki. 

Kata pepatah Arab "Ilmu tanpa amal laksana pokok tanpa buah" alangkah ruginya seseorang guru yang tidak mandapat apa-apa guna dari ilmunya sedangkan orang yang belajar darinya memungut  keuntungan -keuntungan yang abadi 

-->CikNo: ILMU bantu kita jadi ahli pemikir atau ahli ilmuan. Katanya omputeh kita mampu buat "deep thinking" atau "contemplation". Proses yang mana otak kita sibuk dok memikir secara mendalam tentang baik buruknya sesuatu hal/ keadaan sebelum kita wat keputusan utk bertindak. KESEMPURNAAN BERTINDAK mengikut akal fikiran yang bersandarkan ilmu pengetahuan yang benar dan haq membawa kita ke arah kejayaan dan kebahagiaan yang hakiki. Maka tingginya nilai ilmu itu adalah kerana ianya sangat berkait rapat dengan pemikiran dan ideologi hidup seseorang. Ideologi inilah yang membentuk segala keputusan dan strategi perjalanan hidup yang dipilih, dan semestinya menjadi faktor penentu utama dalam mencipta kejayaan dan kebahagiaan kehidupan kita di dunia jua di akhirat.

Didoakan mudah-mudahan kita di kalangan orang2 yang cintakan ilmu dan diberi keupayaan serta kekuatan untuk bersungguh2 tika mendapat peluang menuntut ilmu. InsyaAllah, Kita dikalangan orang2 yang beruntung -dikurniakan daya pemikiran sempurna dalam mencorak kehidupan cemerlang! Aminnnn...

Saturday 14 February 2015

MyEssay: Information technology in classroom

Essay

Question: How can [NA1] schools make the best use [NA2] of information technology [NA3] in the classroom?
à The interpretation of the assignment question: Identify 3 main part of the question; Command, Topic and Focus.


Nowadays, education pursuant is essential on acquiring the skills required for building a comfortable living. It means considerably beyond just able to teach a student to read, write and manipulate numbers[NA4] . With the advent of new technology, it leads to the development of the technology-based education[NA5]  that is more entertaining and gives more rewarding educational experiences. Such new approach for education offers vast opportunities in widening the access to various resources and knowledge base for both teaching input and learning outcomes for teachers and students in school. Therefore, technology may significantly affects the educational experiences in school by enhancing the way teachers teach and students to learn. What really the first order matter is the way to best manipulate the technology in education so as it able to improve educational experience in school. In order to achieve the best outcomes from the use of information technology (IT) in schools, proper workable plans need to be in place to fully integrate IT in all aspects of curriculum so that it contribute to further enhance the educational experiences for both educators and their students[NA6] .

The risk of not having a proper plan before the setting up of the education-based technology is a kind of wasting the money, time and resources. The implementation of the technology-based education is rather quite expensive and requires a substantial amount of investment. There are considerable costs involve to buy IT appliances and equipment for making them ready to start the educational courses in school. The IT experts also need to be consulted for proper installation taking place. Hence well-functioning system is able to perform as desired. Additionally the operations are also costly while the system maintenance needs to perform on frequent basis on avoiding any possible breakdown and obsolete in technology. For taking such a substantial amount of investment at once, proper plan inevitably essential to avoid risk of failure and loss in investment. 

The school’s management has to conduct research of the most appropriate technology to ensure the good value for money on the technological investment for their educational purpose is obtained. The bought technology has to be compatible to the existing expertise and human resources. Unless the school management affords to hire additional experts to serve the newly built educational aids, the compatibility issue became less relevance. Randomly buying IT equipment or software may not be a wise decision since functionality of the system is at risk. It is a waste to simply owned the most recent technology without having capacity to use them in assisting the teaching and learning experiences in the school. The condition as such is wasting of time and resources. Longer time may be required to adopt and adjust comfortably of using the new technologies that were randomly purchased for the school. As such, the important aspect to consider is to conduct proper research on evaluating the technological options that may yield the best outcomes to enhance educational experiences within the capacity of school itself. The compatibility may accelerate the adaptation and adjustment of utilizing technological innovation for teaching and learning among the teachers and students in the school. Thus, it provides higher probability of success of incorporating interesting educational experiences for every lesson in the school.

The anticipation of the possible problems during the implementation process of the technological-based education needs to be as part of the school’s plan as well. This way, the staffs and students are fully supported and well-inform of the desired results from the newly established IT system for education in the school. The resistant to technological changes among teachers has to deal effectively by providing extra helps and supports for those who are unfamiliar with the technologies. The inexperienced in handling the technologies may limit to achievement of the overall intended outcomes for technological-based education. As such, training may be required to make sure teachers are competent in handling the IT equipment for them to enjoy the teaching and gaining full benefits of obtaining better educational inputs as outlined for the desired teaching improvements.

In addition, assessment of students’ learning experience is also an important aspect to consider during the plan. This may provide a yardstick in relation to the level of technological success in adapting technology for the education experience by teachers who teach and students who learn using the IT tools. The better scores in the assessments of students’ experience in their education through the use of technologies, the more exciting and more rewarding the knowledge they could benefits by attending the lessons in school. Thus encourage them to perform better in their academic. For school management, the results of the assessment provide them an input on their preparation to monitor the development of students as a result of the technological-based education. Such inputs also enable the school’s management to adjust the educational assistance tools accordingly as the necessities may arise. Continuous monitoring would ensure the effectiveness of the system in place with any defects could be corrected at the earliest instances they are detected. Thus, avoiding the risk of failure in technological investment for the school.   

It is equally vitally important to incorporate in plan of educating both teachers and students in relation to the potential and capabilities of technological assistances provided to them. They should be thought about the strategies of utilizing the technologies at optimum. The possible danger of having to unlimited access through online contents by students who got chance to use technology could be restricted by imposing them certain rules and regulations upon their access to virtual information.  Such provisions should limit them to utilize the technological facilities only in manners that could bring the most beneficial for their educational development. By making aware of the context in which they could have better prospects of dealing with the technological assistant tools, students are directly learn to appreciate all the potential benefits they could reap from the learning tools that are most valuable to their educational purposes.

Nevertheless, the full potential of the technological-based education is entirely depend on the creativities and imagination of the teachers and students themselves to utilize the technologies in a way that best suit to them to enhance their educational experience. The actualization of the full potential of technological educational tools is imperatively though, started from the proper initial plan to arrange, structure, implementation and maintain the IT according to the capacity of a school itself. In complimentary, the competent handling of the IT tools among teachers, and rules and regulations of IT usage in place, would formed the best mechanisms to encourage students to accelerate their adaptation to IT in the way that most beneficial of enhancing their learning experiences. The success in the incorporation of IT into the classroom eventually resulting to broaden the minds and experiences for students in reaping worthy academic experiences for every hour they spend in school.







 [NA1](1) COMMAND of the question: This are command or directing words that tell you what to do, such as discuss, analyse, compare, critique or evaluate.

Things to accomplish: Tabulate all the command words for reference.


 [NA2](3) FOCUS of the discussionà The specific area of the topic that you need to concentrate on. Sometimes there is more than one focus in a question. This can usually be extending the strategy suggested in (2) for e.g. Discuss what?  In relation of what? In the context of what?


 [NA3](2) TOPIC of the questionà is the general area of discussion. The topic can be determined by taking the command word and asking “What” after it. For e.g. Discuss ..what? or compare..what?. Here the topic is the use of information technology in school/ educational institutions.--> context is in school.


 [NA4]Structure: Introductionà The essay begins with a general lead into the broad topic by indicating the inadequacy of traditional teaching and bring up the technology to improve the limitation of the previous system in education.

It sets up a problem that the essay will solve.



 [NA5]Structure: Introduction à Topic is narrowed by affirming the significant of the IT for teachers and students.


 [NA6]The final sentence is the THESIS STATEMENT =ARGUMENT. Notice how the beginning of the sentence is constructed to answer the essay question: the FOCUS; best use; impliedly ask for the elaboration how best technology be used to help produce the favourable result afterward of using technology in school.

The essay suggest the early stage of technology use. The preparation to setup the technology to enhance educational experience in schools; Stages suggestion could be before/during/ after. This essay particularly choose to elaborate on initial stage to use IT in school.

Friday 13 February 2015

Usah mengeluh dengan ujian kefakiran dan kesempitan hidup

Alhamdulillah..Muslim dengan kesedaran imannya telah menyandarkan segala kerisauannya kepada Allah, kuasa yang Maha Agung. Rabb yang bersifat dengan Ar-Rahman Ar-Rahim yang melepaskan hamba2Nya dari segala macam bentuk sumber kerisauan, tekanan & kekalutan. Bahkan kerisauan yang dialami Muslim adalah tanda kasih-sayangNya. Maka berbahagialah..

Dengan iktikad iman yang mantap, Muslim tidak risau tentang rezekinya..kerana dia tahu rezekinya telah ditetapkan Allah sedari 4 bulan dalam kandungan ummi tercinta.. aper yang dirisaukan adalah keberkatan dalam rezekinya..

Kiranya diuji dengan rezeki yang agak payah, iman kita tahu bahawa kasih sayang Allah merangkumi hidup kita..seruanNya untuk kita makin hampir padaNya. Tanda kasihnya Allah pada makhluk ciptaanNya, Allah takkan sesekali biarkan kita terumbang ambing dalam kepayahan. Allah lah pencipta bumi, Dia Maha Tahu tentang liku dan cabaran dalam menjalani hidup di bumi ciptaanNya; Allah jua lah yang melantik manusia sebagai khalifah bumi, Dia Maha Tahu segala macam keupayaan, potensi dan kemungkinan hasil dari pentadbiran khalifah yang dilantik. Dengan itu, segala bentuk kesulitan hidup angkara silapnya keputusan yang diambil oleh khalifah bumi, segala macam kerosakkan kerana lemahnya ilmu manusia dalam mentadbir bumi..semuanya tersimpan rapi dalam rekod Allah yang Maha Mengetahui. Maka tiada sandaran dan idea penyelesaian terbaik melainkan saranan dan anjuran penyelesaian Allah yang dititipkan melalui Rasul-Nya yang tercinta khas buat hamba-Nya.

Diriwayatkan daripada Saidina Saad As-Saidi R.A. bahawa beliau pernah mengadu kepada Rasulullah S.A.W. tentang kefakiran dan kesempitan hidup yang dialaminya. Maka sabda Nabi S.A.W bersabda: "Apabila saat melangkah kakimu ke rumahmu, berilah salam kepada ahli rumah yang ada, sekiranya tiada sesiapa dirumah, berilah salam padaku dan bacalah Surah Al-Ikhlas sekali". Alhamdulillah, dengan berkat amalan yang berterusan, Allah berkenan mengurniakan kepada sahabat ini rezeki yang melimpah ruah sehingga dapat dirasai/ dikongsi kepada jiran2 tetangga di sekitar rumahnya.

MasyaAllah...Benarlah janji Allah..dalam kesempitan ader keluasannya..di kala sempit carilah jalan ke arah yang dapat membuka pintu2 Rahmat Allah. Moga keluasan yang kita alami adalah hasil dari usaha yang terpandu dan kita menikmati keluasan selepas kesempitan kerana redhanya Allah kepada kita..bandingkan si Firaun pun diberi keluasan, tapi keluasan yang tidak diredhai. Na'uzubillah.. InsyaAllah kita semua dalam lingkungan Rahmat Allah dan sentiasa diberi hidayah menuju ke pintu keluasan rezeki dan beramal dengan penyelesaian yang diredhai-Nya. Aminn ya Rabbal 'Alaminn.